SUPERVINK & IRONMUS

Een interactieve lezing voor leerlingen van 8 tot 10 jaar                  
 over de spectaculaire wereld van gevederde helden.                    

 

 

 

Al jaren breek ik me er het hoofd over:
Waarom is er nog steeds geen Marvel®-film gemaakt over vogels?
Zij hebben immers zóveel superkrachten!

De slechtvalk die met zijn indrukwekkende duikvlucht aan meer dan 350 km/u naar beneden stort, de slinkse roerdomp die door camouflage helemaal onzichtbaar wordt, de klein maar fijne torenvalk die dankzij zijn wendbaarheid door weer en wind kan bidden, de stoere kemphaan, een echte Transformer®, die zijn onopvallende uiterlijk in het voorjaar inruilt voor een spectaculair prachtkleed,…

 

 

Van kleins af aan ben ik grote natuurliefhebster. Als kind ontwierp ik op een Brother typmachine mijn eigen magazine “Groen is Groen” dat ik bij vrienden en familie in de bus stak.
Ik ben opgegroeid in Bolderberg, een groene parel vlakbij de Wijers en leerde er hoe de natuur kan helen, tot inkeer kan brengen en kan inspireren.
Na een aantal omzwervingen keerde ik daarom terug naar deze prachtige omgeving. Als vogelspotter voel ik er me hier als een vis in het water.

Omdat ik professioneel muzikante en componiste ben, is vogelzang vaak een inspiratiebron bij het creëren van muziek. Niet toevallig ontstaan de meeste projectideeën al wandelend of fietsend net als het idee voor deze Supervink & Ironmus.

 

Bron: Instagram

In de rat race van vandaag, vol prikkels, is het niet altijd evident om ademruimte te vinden.
Ik ontdekte dat wandelen door het bos of struinen langs de weides met een verrekijker in de hand zoveel “headspace” kan creëren.
Je zintuigen staan bij het spotten op scherp en je vergeet de rest. Je bent aanwezig in het hier en nu.
Je luistert, kijkt, voelt, ruikt en ervaart.

Ik wil niets liever dan mijn enthousiasme en verwondering delen en doorgeven.
Kinderen die nu haast vastgekleefd lijken aan allerlei schermen wil ik stimuleren om op avontuur te gaan in hun eigen tuin. Door nieuwsgierig en met een open vizier rond te kijken valt er zoveel magie tussen struiken en bomen te ontdekken. En wat een spektakel in de lucht

Onderwerpen die ik aankaart tijdens deze lezing zijn: uiterlijke kenmerken, zang,  gedrag en voortplanting van vogels, de vogeltrek, mens en vogel, bedreigingen, klimaat en vogels,… Omdat ik ondertussen meer dan 20 jaar in het onderwijs sta vind ik het ook belangrijk dat de inhoud gerelateerd is aan onderwijsdoelstellingen en eindtermen*.

*Tijdens mijn voorbereidend onderzoek vond ik aansluiting bij:
Katholiek Onderwijs: Gericht en intens waarnemen met de zintuigen. Verbondenheid met zichtzelf in de natuur. Uitwendige bouw van een dier. Vaak voorkomende organismen uit de eigen omgeving waarnemen, herkennen en onderzoeken. Onze verantwoordelijkheid als mens in een groter geheel. Respect voor de kwetsbare planeet en al haar bewoners en zorg dragen voor de natuur en het milieu in eigen leefomgeving. De natuur actief opzoeken, exploreren en waarderen. Haar waarde ervaren en zich verwonderen. Menselijke activiteiten en hun positieve en negatieve invloed op natuur, landschap/omgeving en milieu. De impact van het klimaat op planten en dieren. Logisch, wiskundig en algoritmisch denken. Metend en rekenend denken, getallenkennis. Kaartbegrip. Digitale informatievaardigheden ontwikkelen. Navigeren in een applicatie. Muzische vorming.
GO Onderwijs
ALGEMEEN: Gericht en intens waarnemen met de zintuigen. Een houding van zorg en respect voor de natuur. WO: Levende natuur -> dieren: De verschillende stadia van de ontwikkeling van dieren vanaf de bevruchting tot volwassen dier verwoorden. Verschillende dieren uit hun omgeving met elkaar vergelijken, determinatie aan de hand van het interpreteren van eenvoudige parameters. Met voorbeelden illustreren hoe dieren soms nuttig, soms schadelijk kunnen zijn voor de mens. Eenvoudige verzorgingshandelingen bij vogels uitvoeren en verwoorden. Bij de verzorging van vogels verwoorden welke voorwaarden inzake voedsel, water, lucht, bewegings- en slaap-ruimte, beschutting, hygiëne … moeten vervuld zijn. -> Ecosystemen: Bij dieren kenmerken opsommen waardoor hun aangepastheid blijkt aan o.m. de voeding, het klimaat, de seizoenen en hun vijanden. Aangeven dat voeding als energiebron nodig is voor de ontwik-keling, de instandhouding en het functioneren van organismen. Aangeven dat natuurdomeinen noodzakelijk zijn om een aantal planten en dieren op langere termijn te laten overleven -> Klimaat: Met voorbeelden illustreren dat het weer invloed heeft op het gedrag van de mens (aangepaste kledij …). Milieueducatie: Afval deponeren in de daarvoor bestemde opslagmoge-lijkheden in de klas en de school. Acties bedenken die de leerlingen zelf kunnen uitvoeren om milieubewuster om te gaan met afval, water en energie. Eenvoudige voorbeelden geven van situaties uit hun eigen leefwereld of de actualiteit die lucht-, water- of bodemvervuilend of aantastend zijn. Tijd : Dagelijkse tijd: De seizoenen NEDERLANDS -> Mondelinge taalvaardigheid: luistervaardigheden, spreek-vaardigheden en gespreksvaardigheden. Ontwikkeling van woordenschat. MEDIA: Apparaten en software actief verkennen en gebruiken Informatie vinden en verwerken WISKUNDE- > Getallen: Getalbegrip, bewerkingen en rekenstrategieën -> Meten: lengte, schaal & gewicht

Praktisch:

De lezing is geschikt voor een groep van maximum 30 leerlingen uit de tweede graad (LO).
Na een bezoek van 60 min aan de klas neem ik de leerlingen graag een 15-tal min mee naar de speelplaats. Aan de hand van enkele waarnemingen kunnen ze zelf ervaren en de opgedane info leren gebruiken. Het zaadje is dan geplant voor hun eigen avonturen.
Ik geef ook tips mee aan de leraar: apps en websites ivm de aangehaalde thema’s.
Elke leerling krijgt ook een tekening van een vogel mee om in te kleuren

 

Prijs:

100 euro voor de eerste klas (max. 25 leerlingen)
75 euro voor elke tweede klas (max. 25 leerlingen)

+ vervoersonkosten vanuit gemeente Hasselt.

Als je vóór 20 september boekt geniet je van de Early Bird vroegboekkorting.
De vervoersonkosten zijn tot dan aan -50%!

 

Heb ik je nieuwsgierigheid geprikkeld. Aarzel dan niet om contact op te nemen.

Volg Supermus en Ironvink op Instagram en Facebook voor sfeerbeelden en updates.